استفاده از مکمل های غذایی چه زمانی لازم است؟ | اطلاعات دارویی

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

به کار گیری مکملای غذایی معمولا وقتی پیشنهاد می شه که رژیم غذایی فرد با کمبود و نقصان رو به روه.واسه به کار گیری این جور مکملا لازمه حتما از دستور دکتر استفاده کنیم.استفاده خودسرانه از مکملا می تونه واسه بدن مضر باشه.

 دکتر محمد حسبی، متخصص پزشکی ورزشی  با بیان اینکه مکملا در جایی استفاده می شن که رژیم غذایی فرد دچار نقصان باشه، اضافه کرد: مکملای غذایی با دارو فرق می کنه. البته به کار گیری مکمل با دوپینگ هم فرق می کنه. ورزشکاران حرفه ای که دچار کمبودهایی می شن، قضیه داره مطرح می شه که یا جنبه دارویی داره یا دوپینگ اتفاق میفته.

ایشون با بیان اینکه محققان استرالیایی مکملا رو به ۴ دسته A،B،CوD تقسیم بندی می کنن، ادامه داد: دسته A این مکملا ایمن تر و فوایدشان شناخته شده تره. شکلای جور واجور مکملای این دسته ۳ گروه هستن. گروه اول به شکل غذا تولید می شن که یا به شکل پودرهای پروتئین، شکلات بار یا پروتئین بار هستن و یا به صورت نوشابه که میزانی از کربوهیدرات یا الکترولیت لازم ورزشکار رو جبران می کنه و این مکمل در صورتی به فرد پیشنهاد می شه که بدن اون نیاز به پروتئین داشته باشه.

حسبی در ادامه تاکید کرد: اگه مواد غذایی پروتئین لازم فرد رو تامین می کنه، مکمل غذایی پروتئین دار به اون داده نمی شه؛ اما اگه غذا پروتئین لازم فرد رو تامین نکنه، پروتئین مکمل به صورت آب پنیر یا آلبومین به فرد داده می شه.

این متخصص پزشکی ورزشی در ادامه اظهارداشت: اگه پروتئین زیادی به فرد داده شه، بدن نمی تونه از این اندازه پروتئین در ساخت عضلات استفاده کنه در نتیجه بدن پروتئین رو می سوزونه و با سوخت پروتئین، اوره تولید می شه.

*** بالا رفتن «اوره» باعث ایجاد فشار بر «کلیه ها» می شه

ایشون با بیان اینکه بالا رفتن اوره باعث ایجاد فشار بر کلیه ها می شه، گفت: پس همین مکمل که بی خطره در گروه A قرار داره وقتی خودسرانه و زیادتر از اندازه مصرف شه می تونه ضرر داشته باشه.این متخصص پزشکی ورزشی اضافه کرد: گروه سوم مکملا از دسته بندی A، مکملایی هستن که روی کارکرد ورزشکار موثر واقع می شه مثل کافئین، کراتین. کافئین در چربی سوزی و افزایش تمرکز تاثیر میذاره و کراتین قدرت انفجاری فرد رو زیاد می کنه.

حسبی ادامه داد: این دو هم وقتی به فرد داده می شه که فرد به اون واقعا نیاز داشته باشه مثلا اگه فرد، ورزشکار استقامتی باشه کراتین براش به درد بخور نیس. کراتین به دلیل احتباس آب، فقط باعث زیاد شدن وزن در اون می شه

اینمتخصص پزشکی ورزشی در ادامه گفت: پس کراتین واسه آدمایی که واسه سلامت خود ورزش می کنن، به درد بخور نیس، اما کراتین واسه ورزشکار حرفه ای که قصد بالا بردن رکورد رو داره و حتی ۵/۰ کیلوگرم اضافه بلند کردن وزنه براش مهمه می تونه به درد بخور باشه و البته به کار گیری این مکمل در دراز مدت می تونه آسیب زا باشه که می تونه جز آسیبای شغلی حساب شه.

ایشون در ادامه به دسته b اشاره و گفت: دلایل علمی واسه به درد بخور بودن یا نبودن اون کافی نیس و تحقیقات بیشتری باید انجام شه. دسته دوم، مکملای پزشکی حساب می شن که واقعا کمبود ریزمغزیا و ویتامینا رو تامین می کنه. به کار گیری این مکملا به شرطی موثره که واسه فرد موثر دونسته شه مثلا تجویز آهن واسه فردی که دچار کمبود آهن است.

این متخصص پزشکی ورزشی تاکید کرد: هم اینکه به کار گیری ویتامین D طبق دستور عمل وزارت بهداشت واسه عموم افراد ۱۲-۷۰ ساله، ماهیانه ۰۰۰/۵۰ واحده که در این محدوده می تونه انجام شه. نیاز به دکره که این ویتامین اگه زیادتر از اندازه لازم استفاده شه می تونه یاعث مسمومیت شه. گلوتامین مثالی از مکمل مربوط به دسته یBه.

ایشون در مورد دسته C گفت: دلایل علمی واسه به درد بخور بودن اونا ضعیفه؛ اما مصرف شون، ممنوع نیس. اسیدهای آمینه شاخه دار جزء این دسته هستن.

با اشاره به دسته D گفت: محرکا جزء این دسته هستن و مصرف اونا ممنوعه. بعضی ریشه های گیاهی در این دسته قرار دارن.

این متخصص پزشکی ورزشی در آخر در جواب به این سوال که ویتامینای B کمپلکس و B دوازده که به شکل تزریقی مصرف می شن، جزء مکملا هستن؟، اظهارداشت: خیر، اینا جزء داروها هستن و هر جا شکل مصرف ویتامینا، تزریقی باشه، دارو تلقی می شه.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش اطلاعات دارویی سایت آکا