استفاده از میوه های نوبرانه از نظر تغذیه ای مناسب است؟ | تغذیه سالم

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

به کار گیری میوه های نوبرانه از نظر تغذیه ای مناسبه؟

بیشتر ما با دیدن میوه های نوبرانه وسوسه میشیم، اما به کار گیری میوه های نوبرانه کار درستیه؟

چند نکته مهم درباره تغذیه در فصل بهار

برلیانت بزرگمهر متخصص تغذیه، میگه: در فصل قشنگتر و عجیب بهار، تغییرات زیادی در روش زندگی ما آدما اتفاق می افته، از جمله چگونگی تغذیه و برنامه غذایی افراد هم دچار تغییرای زیادی می شه. در شروع ماه دوم فصل بهار هستیم، فصلی که تغییر خیلی عجیبی در طبیعت ایجاد می شه. 

ممکنه این سوال تو ذهن خوانندگان محترم مطرح شه که تغذیه در فصل بهار چیجوری می تونه دچار تغییر شه، چون افراد معمولا از الگوی غذایی پیروی می کنن که اونو دوست دارن و به اون عادت کردن، پس، فصل چیجوری می تونه در برنامه غذایی تغییر حاصل کنه؟مثلا فردی که یه عمر عادت به خوردن یه سری غذاهای خاص داره و چند سال از این الگو پیروی کرده چیجوری ممکنه با تغییر فصل، این الگوی چندین ساله رو کنار گذارده و خود رو به برنامه غذایی دیگری عادت دهد؟

البته این واقعیت رو باید قبول کرد که افراد معمولاً به دنبال الگوی غذایی می رن که مورد علاقه اونا هستش و این علاقه هم به دلیل عادات غذایی خونواده در اول زندگی، در اونا بوجود اومده، ولی واقعیتی رو که مثل این افراد در نظر نمی گیرن و به اون توجه نمی کنن اون هستش که وفور بعضی مواد غذایی در بازار و دسترسی آدما به پاره ای از مواد خوراکی که دقیقاً مربوط به فصله در شکل گرفتن الگوی غذایی جامعه، اثر زیادی داره.

پس از این مقدمه، لازمه اینجا اشاره ای داشته باشیم بر تغییراتی که در فصل بهار در وفور مواد غذایی جور واجور ایجاد می شه.

در فصل بهار چه تغییراتی در تغذیه افراد اتفاق می افته؟

در فصل بهار کیفیت مواد غذایی دچار تغییر می شه، بدین معنا که بعضی از مواد غذایی که در فصل زمستون با وفور اونا مواجه هستیم کم کم کم پیدا شده و دسترسی به اونا سخت هستش. برعکس، یه سریای دیگه از مواد خوراکی کم کم وارد بازار می شن و به زیادی در دسترس قرار می گیرن.

موادی که در فصل بهار کمتر در دسترس افراد قرار دارن

از بین میوه ها، مرکبات یعنی پرتقال، لیموشیرین، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت و… در فصل بهار کم شده و دسترسی کمتری به اونا شدنیه. انار هم از میوهاییه که در فصل بهار نایاب می شه. حال ببینیم به کار گیری میوه های کم پیدا در غیر فصل از نظر تغذیه ای مناسبه یا خیر.

بهتره در هر فصل، از میوه های موجود در اون فصل استفاده کنیم، چون میوه هایی که کم پیدا هستن معمولاً در انبار نگهداری می شن. موادی که به هر طریقی نگهداری می شن- مخصوصا میوه ها و سبزیا- از نظر تغذیه ای، مقدار خیلی از مواد مغذی خود رو از دست میدن به خصوص ویتامینا و بیشتر از همه ویتامین C موجود در اونا کاهش قابل توجه پیدا میکنه.

توجه به اینکه ما از میوه ها و سبزیا، بیشترً به خاطر تأمین ویتامینای لازم بدن استفاده می کنیم، پس میوه ها و سبزیای خارج از فصل به دلیل نگهداری طولانی، شامل ارزش تغذیه ای بالایی نیستن.

علاوه بر اون، نگهداری میوه ها و سبزیا موجب می شه که کیفیت بافتی اونا هم عوض شه، اینطوری که بافت میوه و سبزی شل شده و قوام طبیعی خود رو از دست میده، ً از نظر طعم، بو و رنگ هم تغییرات زیادی در اونا به وجود میاد و دیگه مطلوب، خوشمزه و خوش عطر و بو نیستن. ً از نظر اقتصادی هم مصرف مواد غذایی خارج از فصل، به صرفه نیس، چون این مواد خوراکی خیلی گران تر از بقیه میوه ها و سبزیا هستن.

مواد خوراکی که در فصل بهار بیشتر در دسترس همه قرار دارن

میوه هایی که تولید اونا اختصاص به فصل بهار داره، عبارتند از: توت فرنگی، شاه توت، توت سفید، سیب گلاب، هندوانه، طالبی، گرمک، آلو، هلو، شلیل و زردآلو.

از بین این میوه ها، بعضی از اونا منبع خوبی از نظر ویتامین C هستن، مانند شاه توت و توت فرنگی. یه سریای دیگه منابع غنی کاروتنوییدها (پیش ساز ویتامین A) حساب می شن مانند طالبی، زردآلو، آلو، هلو و شلیل.

سیب گلاب به دلیل اینکه با پوست مصرف می شه منبع خوبی از فیبر غذایی و پکتینه که در حفظ سلامت آدم و پیشگیری از یبوست نقش مهمی داره. هندوانه علاوه بر اینکه دارای مقدار زیادی آبه و می تونه به تأمین آب لازم بدن کمک کنه، شامل ماده ای به نام پلی فنله که جزء آنتی اکسیدانا حساب شده و در پیشگیری از خیلی از مریضیای شایع قرن مؤثر و خوبه.

شکلای جور واجور سبزی خوردن مانند نعنا، ریحان، مرزه، جعفری، ترخون، شید، پیازچه و بقیه سبزیا مانند سیر تازه، کنگر، ریواس و کرفس در فصل بهار فت و فراوون در دسترس افراد قرار دارن. این سبزیا به دلیل اینکه تازه هستن شامل ارزش تغذیه ای بالایی هستن و مخصوصا از نظر ویتامینا بسیار غنی هستن. علاوه بر اون از نظر عطر، طعم، رنگ، بو و کیفیت بافتی هم سبزیای تازه بسیار بهتر از سبزیای کهنه و نگهداری شده در انبار هستن.

کاروتنوییدها یا پیش سازه های ویتامین A که در سبزیا و خیلی از میوه ها به مقدار قابل توجه وجود دارن در رشد کودکان و نوجوانان و هم اینکه در سلامت پوست و مخاطا، قدرت بینایی و افزایش مقاومت در برابر مریضیا خیلی موثر هستن.

ویتامین C که سبزیا از بهترین منابع اون حساب می شن و هم در بعضی میوه ها به اندازه زیاد هست، در سلامت لثه ها، دندونا و استخونا، بهبود زخم ها، سلامت پوست و افزایش قدرت ایمنی بدن اثر داره، ولی مهم تر از همه مواد خاصیه که در سبزیا و میوه ها مخصوصا با پوست به مقدار قابل توجه هست.

این مواد فیبر غذایی و آنتی اکسیدانا نام دارن که در کاهش چربی های بد خون، متعادل نگاه داشتن فشار خون، حفظ سلامت قلب و عروق و پیشگیری از خیلی از مریضیا مثل مشکلات قلبی- عروقی و سکته های قلبی و مغزی، بعضی از شکلای جور واجور سرطان، به خصوص سرطان دستگاه گوارش، پرفشاری خون، دیابت و بعضی مریضیای دیگه بسیار به درد بخور و تاثیردارن.

میوه های نوبرانه

توجه داشته باشیم که از میوه های نوبرانه یعنی میوه هایی که تازه به بازار عرضه می شن و مدت زمان کوتاهی از تولید اونا گذشته استفاده نکنیم، چون مثل این میوه ها (میوه های نوبرانه) اشکالاتی به توضیح زیر در بردارن:

۱- میوه های نوبرانه به دلیل اینکه هنوز خوب و بطور کامل نرسیده ان، از ارزش تغذیه ای کمتری نسبت به میوه های رسیده بهره مند هستن. به خصوص ویتامینای موجود در اونا کمتر از میوه های رسیده.

۲- از نظر طعم، رنگ و بو و کیفیت بافتی، خیلی مناسب نیستن و در مقایسه با میوه های رسیده از این نظر در سطح پایین تری قرار دارن.

۳- قیمت میوه های نوبرانه معمولا خیلی گران تر از میوه هاییه که در فصل مربوطه فت و فراوون در اختیار همه قرار دارن.

پس بهتره میوه ها و سبزیا رو وقتی بخریم که تازه و رسیده باشن و به مقدارکافی در مراکز فروش سبزی و میوه وجود داشته باشن، چون اینجور میوه ها و سبزیایی از هر نظر مفیدتر و مناسب ترن.

میوه ها و سبزیای بهاری

به کار گیری سبزیای تازه و سرحال فصل بهار، علاوه بر اینکه می تونه به سلامت و سرحالی ما کمک کنه، میتونه در تغذیه ما تنوع فراوون ایجاد کنه. ما می تونیم از سبزیای بهاری در جفت و جور غذاهای جور واجور استفاده کنیم.

شکلای جور واجور خورشا، پلوها، کوکوهای جور واجور، دلمه، شکلای جور واجور آش و سوپ اگه با سبزیای تازه طبخ شن علاوه بر به درد بخور بودن، بسیار خوش عطر و بو و خوشمزه هستن، پس از فرصت طلایی بهار جهت مصرف شکلای جور واجور میوه ها و سبزیای خوشمزه و به درد بخور به صورت خام یا در غذاهای جور واجور بهره برده و به سلامت خود و خونواده کمک کنیم.

شیرینیا

در شروع فصل بهار، یعنی ایام نوروز، تموم خونواده های ایرونی، واسه برگزاری جشن نوروزی، از شکلای جور واجور شیرینیا مثل باقلوا، قطاب، نون برنجی، شیرینیای خامه ای و بقیه شکلای جور واجور شیرینی به مقدار قابل توجه استفاده می کنن، پس هموطنان مون در شروع فصل بهار با وفور خیره کننده شیرینی مواجه هستن، حتی بعضی افراد در تعطیلات عید، شیرینی رو جانشین بعضی وعده های غذایی اصلی می کنن و این وضعیت معمولاً در دو، سه هفته اول بهار ادامه داره. این وضعیت تغذیه ای- یعنی زیاده روی در مصرف شکلای جور واجور شیرینی- اشکالاتی به توضیح زیر در بر داره:

۱- موجب زیاد شدن وزن و چاقی می شه که اثرات اون ممکنه تا ماه های بعد گریبانگیر شخص باشه.

۲- افزایش چربیای بد خون از نتیجه های زیاده روی در مصرف شیرینیه.

۳- افزایش فشار خون از دیگر مشکلات اون هستش.

۴- مشکل در سلامت قلب و عروق و مشکلات قلبی– عروقی، ارمغان مصرف شیرینی زیاد و تکراری هستش.

۵- زیاده روی در مصرف شکلای جور واجور شیرینی در اوایل بهار و ایام نوروز می تونه موجب ایجاد عادت غلط در فرد بشه.

پس لازمه از زیاده روی در مصرف شیرینیا دوری کنیم و میوه های تازه فصل رو جانشین شیرینی بنماییم.
جمع آوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health

.

منبع :